Regim alimentar (anemie)

Posted on 11 Martie 2008. Filed under: Proprietati medicinale ale plantelor, fructelor si legumelor | Etichete:, , , , , , |

Regimul alimentar

Va fi strict controlat prin echilibrarea principiilor nutritive usor digerabile, necesare unei cresteri si dezvoltari normale (proteine, glucide, lipide, minerale, vitamine etc). Uneori parintii cred, in mod gresit, ca rezolva anemia copilului numai cu paine, paste fainoase, cartofi, dulciuri si unele derivate (chipsuri, napolitane, eugenii).

In primul rand sunt indicate cure de 3 zile cu legume proaspete, consumate ca salate bogate in vitamine si fier: telina (50-100 g), varza alba (200 g), spanac (100 g), patrunjel (20 g) si zeama de lamaie precum si fructe proaspete (cirese, visine, caise, piersici, mere, pere, prune, pepeni verzi si galbeni, struguri, afine, mure, coacaze, catina alba, curmale, banane, smochine). Sunt utile si fructele uscate (caise, prune, macese, curmale, stafide, alune, nuci), bogate in aminoacizi, glucide, vitamine si mineralele necesare.

Sucul de sfecla rosie, bogat in saruri minerale (fier, fosfor) si in vitamine (B1, B2, C) se bea timp de 3 zile consecutiv cate ½ pahar, de doua ori pe zi, dupa mesele de dimineata si seara.

Pentru copiii in crestere se mai recomanda supe de oase, ficat de vitel sau pasare, snitel sau gratar din carne macra (bogate in fier), insotite de salata verde, patrunjel, praz, stevie, vinete, hrean, fasole boabe, mazare si linte, peste fiert cu suc de lamaie, icre cu continut ridicat in fosfor, galbenus de ou, cascaval, branza topita, masline, paine integrala (Graham) bine coapta. In unele zone se consuma, in mod regulat, mere cu paine neagra, conform vechii zicale „merele si painea fac obrajii rosii”.

O mare atentie se acorda curei cu grau incoltit (2-3 lingurite intr-un paharel cu lapte), de 3 ori pe zi, timp de 15-20 zile in fiecare trimestru, avand efecte benefice datorita complexului de vitamine si de enzime naturale. Dupa 7-10 zile se poate constata imbunatatirea starii de sanatate si de vitalitate.

Nu poate fi neglijata cura cu drojdie de bere care contine 17 vitamine, indeosebi complexul B, 14 saruri minerale si 46% proteine.

Dupa dispersarea a 4 linguri drojdie in 500 ml lapte sau suc de rosii si fructe, cu adaosul unei linguri de miere de albine, se bea un pahar intre mese si unul seara, la culcare, fiind o bautura foarte bogata in proteine, vitamine, fier, calciu si alte minerale.

Atat la copii cat si la adulti (mai ales femei) este necesara completarea necesarului in saruri minerale si vitamine. Pentru remineralizarea organismului anemiat sunt recomandate anumite produse cu continut ridicat in saruri nutritive, usor asimilabile.

Elementul mineral absolut indispensabil in formarea globulelor rosii este fierul prezent, in proportii de 80%, la nivelul hematiilor, unde actioneaza in sinteza hemoglobinei si a mioglobinei din muschi, cu rol in  fixarea si transportul oxigenului spre tesuturi. Este prezent in cantitati mai mari in unele legume (spanac, salata, morcov, patrunjel, usturoi, praz), in fructe (caise, piersici, prune, nuci, smochine uscate, curmale, ananas) si in alte produse (germeni de grau, galbenus de ou, cascaval, branza topita).

Lipsa de fier poate fi considerata ca un factor principal in declansarea anemiei, a infectiilor repetate, a tonusului fizic si psihic diminuat, cu manifestari mai frecvente in primavara.

De asemenea, lipsa zincului este implicata in anemii, punand in pericol viata copiilor. La acestia se constata scaderea imunitatii la infectii, tulburari de crestere si de memorie, imbolnaviri frecvente de pneumonie si diaree precum si scaderea poftei de mancare. Se completeaza prin alimente cu peste, carne, ficat, oua, lactate si legume.

Necesarul vitaminic se asigura prin anumite specii de plante:

– Vitamina A din morcov, spanac, varza, tomate, salata, conopida, patrunjel, fasole verde, caise, pepene galben;

– B1 din legume (mai ales cartofi), fulgi de ovaz, fructe, drojdie;

– B2 din germeni de cereale, tarate, drojdie de bere;

– B5 din cereale, legume verzi, fructe, laptisor de matca;

– B6 din germeni de grau, varza, fructe, soia, drojdie de bere;

– B12 din ginseng;

– Vitamina C din lamai, varza, ardei, patrunjel, fasole verde, tomate, cartofi, conopida, capsuni, zmeura, coacaze, afine;

 Vitamina D din ovaz, grau, curmale;

– Vitamina E din ovaz, ceapa, usturoi, morcov, varza, spanac, soia si tomate;

– Vitamina H din fasole si mazare boabe, ciuperci, legume, soia, nuci;

– Vitamina K din varza, spanac, uleiuri vegetale (floarea soarelui, soia);

– Vitamina P din lamai, portocale, caise, mure, cirese, macese;

– Vitamina PP din ceapa, usturoi, morcov, prune, caise uscate, germeni de grau si ovaz, alune prajite, smochine, avocado, curmale.

Meniurile zilnice trebuie sa fie foarte variate pentru a stimula apetitul bolnavului. Intre mese se beau, dupa caz, ceaiuri aromatice cu zmeura, mure, fragi, cimbrisor si macese.

Parintii copiilor anemici sunt tentati, din nefericire, sa le ofere alimente cat mai atragatoare, cu arome puternice, pe baza unor aditivi care pot dauna sanatatii fragile a micutilor. Este bine sa se evite snacks-urile bogate in E-uri si grasimi, apoi mezelurile bogate in aditivi daunatori, sare si grasimi saturate precum si dulciuri concentrate care scad pofta de mancare, mai ales daca sunt insotite de sucuri sintetice, imbogatite cu cofeina ce provoaca dureri de cap, palpitatii si chiar hipertensiune arteriala.

Anunțuri

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d blogeri au apreciat asta: